2 مارس 2023- مروری بر ده‌ها مطالعه در دهه ی گذشته، به رهبری محققان دانشگاه تورنتو و دانشگاه هاروارد، اخیراً نشان داد که نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، باعث افزایش وزن در کودکان و بزرگسالان می‌شوند.

این بررسی که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، گسترده ‌ترین تحلیلی است که تا به امروز در مورد تحقیقات در مورد نوشیدنی ‌های شیرین و اضافه وزن و چاقی انجام شده است. که هر دو خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، برخی سرطان ها و سایر بیماری ها را افزایش می دهند.در ادامه می توانید جزئیات بیشتری را در مورد این متاآنالیز در مصاحبه ای که با محقق اصلی این تحقیق انجام داده ایم، مطالعه کنید.

چرا این مطالعه اکنون انجام شد؟

دکترVasanti Malik ، نویسنده ی این مقاله و استادیار علوم تغذیه از دانشگاه تورنتو،گفت: آخرین متاآنالیز ما در مورد این موضوع در سال 2013 بود. به هر حال متاآنالیزها باید هر 5 تا 10 سال یکبار به روز رسانی شوند، به خصوص در این زمینه زیرا در دهه گذشته تحقیقات جدید زیادی انجام شده است. شواهد در حال افزایش ارتباط بین نوشیدنی های شیرین شده با قند یا به قول ماSSB ها و وزن و بیماری مزمن را نشان می دهند، و داشتن ترکیبی به روز از این شواهد، به ویژه برای سیاست عمومی، ضروری است. به عنوان مثال، راهنمای غذای کانادا به وضوح نیاز به محدود کردنSSB ها را بیان می کند و آب را به عنوان نوشیدنی انتخابی توصیه می کند. به دلیل سیاست های عمومی، مصرف شکر اضافه شده، از جملهSSB ها، در کانادا کاهش یافته است. اما مصرف آنها هنوز خیلی بالاست. دستورالعمل های غذاییUSDAبرای آمریکایی ها مسلماً آنقدر قوی نیست. با توجه به اینکه سیاستگذاران ایالات متحده به زودی گرد هم می آیند تا در مورد دستورالعمل های 2025 بحث کنند، مطالعه ما یک مدرک ضروری برای اطلاع رسانی به کار آنها خواهد بود.

در مورد نتایج این مطالعه توضیح دهید؟

دکتر Malik، گفت: در مطالعات کوهورت و کارآزمایی‌های بالینی تصادفی، انتظار داشتیم که ارتباط مثبتی بین SSBهاو افزایش وزن در میان بزرگسالان و کودکان پیدا کنیم، و این دقیقاً همان چیزی بود که ما پیدا کردیم. ما 85 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردیم که در مجموع بیش از نیم میلیون شرکت کننده داشتند. در مطالعات کوهورت، که افراد را در دوره‌های طولانی دنبال می ‌کنند، هر وعده افزایش SSBدر روزبا 0.42 کیلوگرم (تقریباً یک پوند) وزن بیشتر در بزرگسالان مرتبط بود. برای کودکان، شاخص توده بدنی 0.07 واحد(تنها کمتر از یک دوازدهم BMI)بالاتر رفت. شاید قابل توجه ترین، یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل دوز- پاسخ ما این باشد که افزایش وزن با افزایش سطح مصرفSSB در کودکان و بزرگسالان افزایش می یابد. رابطه دوز-پاسخ، اثباتی قوی برای رابطه علت و معلولی ارائه می دهد.

مصرف یک نوشیدنی در روز در طول زمان ممکن است منجر به چقدر افزایش وزن می شود؟

دکتر Malik، گفت: خوب، ما تغییرات مرتبط در وزن بدن را در طول یک سال تخمین زدیم. برای بزرگسالان، یک وعده 12 اونسی اضافی SSBها در روز با 0.20 کیلوگرم وزن بیشتر بدن (حدود نیم پوند) در یک سال مرتبط بود و چنانچه این کار برای بیش از ده سال ادامه یابد، می تواند حدود پنج پوند اضافه وزن را ایجاد کند. در کودکان، ما0.03 واحد افزایش شاخص توده ی بدنی را برای هر وعده اضافی روزانه SSBهادر طول یک سال مشاهده کردیم. اگرچه این نتایج ممکن است کم به نظر برسد، اما افزایش وزن تدریجی است و بزرگسالان به طور متوسط حدود یک پوند (0.45 کیلوگرم) در سال افزایش وزن دارند. بنابراین، محدود کردن مصرفSSB ها می تواند یک راه موثر برای جلوگیری از افزایش وزن مرتبط با افزایش سن باشد. محدود کردن مصرف SSBها در بین کودکان نیز یک استراتژی مهم برای کمک به آنها در ایجاد عادات سبک زندگی سالم و حفظ مسیر افزایش وزن سالم است.

مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها چقدر معمول است؟

بسیار شایع است. نوشیدنی های شیرین شده با شکر شامل نوشابه ها، آب میوه ها، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا، بزرگترین منبع قند افزوده در رژیم غذایی آمریکای شمالی هستند. علاوه بر این، افزایش مصرف این نوشیدنی ها منعکس کننده اپیدمی اضافه وزن و چاقی است. در سال 2016، تخمین زده شد که تقریباً دو میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن بوده و 650 میلیون نفر نیز چاق هستند. حتی نگران کننده تر این که، نرخ افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان در حال حاضر بیشتر از بزرگسالان است. شیوع چاقی کودکان از دهه 1970 در سطح جهان بیش از چهار برابر شده است که واقعاً نگران کننده است.

برخی از اثراتSSB ها بر سلامتی چیست؟

یک وعده 12 اونسی معمولیSSB حاوی بیش از 140 کالری و بیش از هشت قاشق چایخوری شکر است. این تقریباً به حد مجاز روزانه توصیه شده برای شکر افزوده می رسد، که بیش از 10 درصد کل کالری نیست(یا حدود 200 کالری برای یک رژیم غذایی 2000 کالری در روز). این نوشیدنی ها حاوی شکل مایع شکر هستند- که بیشتر از شکری که به صورت جامد مصرف می شود، باعث افزایش سطح قند خون می شود- این نوشیدنی ها معمولا با شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، یا سایر شیرین کننده هایی که کالری دارند و به سرعت هضم می شوند، و این حجم بالای شکر باعث واکنش گلایسمی می شود که به مرور زمان می تواند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت شود. همچنین با مصرف این نوشیدنی ها، سیلی از فروکتوز به کبد سرازیر می شود که می‌تواند باعث لیپوژنز (ایجاد چربی) شود که فرد را در مسیر کبد چرب و بیماری متابولیک قرار می‌ دهد. فروکتوز همچنین اسید اوریک را افزایش می دهد و به مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها کمک می کند.

افزایش انسولین برای پاسخ با این حجم از گلوکز می تواند منجر به آبشار اشتها و پرخوری شود، همانطور که می تواند باعث افزایش انسولین در خون در دوره های طولانی تر شود. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که SSBها سیستم پاداش دوپامینرژیک را در مغز فعال می کنند و رفتار اعتیاد آور را تشویق می کنند و میکروبیوم روده را تغییر می دهند. با این حال، ما به تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات نیاز داریم.

با توجه به این اثرات و شواهد تحقیقاتی اخیر، آیا به آینده خوشبین هستید؟

میزان مصرف SSB ها در کشورهای توسعه یافته کاهش یافته است، اما هنوز ما شاهد افزایش مصرف آنها در کشورهای در حال توسعه هستیم، اما مالیات براین نوشیدنی ها در برخی کشورها موثر بوده است. به عنوان مثال، تایلند مانند مکزیک و آفریقای جنوبی، مالیات بر مصرف را معرفی کرد. حداقل 85 کشور در حال حاضر مالیاتی بر SSBها دارند که تا حدی نشان دهنده موضع سازمان بهداشت جهانی در مورد این موضوع است. در کانادا، نیوفاندلند اخیراً مالیاتی را برای این نوشیدنی ها وضع کرده است. اثر کلی این مالیات ها کاهش مصرف است و درآمدهای حاصل از آن را می توان در جهت اقدامات بیشتر بهداشت عمومی و مراقبت های بهداشتی مصرف کرد. تغییرات دیگری نیز در کانادا و جاهای دیگر به کاهش مصرف کمک کرده است، مانند محدود کردن بازاریابی برای کودکان و برچسب‌های بهتر در جلوی بسته ها و مواد غذایی. همه این تلاش‌ها مصرف را کاهش می ‌دهند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که با این اتفاق، مردم به عنوان جایگزین به آب آشامیدنی تمیز و سالم نیاز دارند و این یک چالش مداوم در سطح جهانی و در بسیاری از نقاط کانادا است که باید به آن رسیدگی کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230302/Adding-evidence-to-the-weight-gain-causality-of-sugary-drinks.aspx